سرخط خبرها

رویداد «کتاب یار» با حضور علاقه‌مندان به کتاب برگزار شد| ۱۷۰ مروج کتاب در ۱۷۰ نقطه شهر

  • کد خبر: ۱۲۹۷۴۵
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
رویداد «کتاب یار» با حضور علاقه‌مندان به کتاب برگزار شد| ۱۷۰ مروج کتاب در ۱۷۰ نقطه شهر
رویداد «کتاب یار» قرار است در فرایندی چندماهه ابتدا به ترویج کتاب خوانی بپردازد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رویداد «کتاب یار» که روز جمعه اردوی یک روزه اش را به پایان رساند، طبق گفته مسئولان این طرح، قرار است در فرایندی چندماهه ابتدا به ترویج کتاب خوانی بپردازد و بعد از دل همان دوستداران کتاب و علاقه مندانش، به تربیت مروجان اقدام کند؛ مروجانی که درنهایت هرکدام می‌توانند در منطقه و محله شان در حوزه‌های مختلف فرهنگی نقشی اثرگذار داشته باشند.

مخاطبان این دوره در قالب کارگاه‌های آموزشی و اجرایی حضوری و غیرحضوری به روش‌ها و مهارت‌های ترویج کتاب و کتاب خوانی مجهز می‌شوند و همان طور که تاکنون دغدغه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی داشته اند، در این مسیر با توانمندی بیشتری فعالیت می‌کنند تا فرهنگ کتاب خوانی به همت فعالان تشکل‌ها به عنوان بخش فعال، کنشگر و دارای ظرفیت‌های مردمی در جامعه گسترش یابد.

«کتاب یار» ضلعی از طرح بزرگ «فرهنگ یار» است

علی اکبر روحی، مسئول روابط عمومی این طرح، تمایز این دوره با دیگردوره‌های مشابه را در حضور همه دستگاه‌ها و تشکل‌های فرهنگی بیان می‌کند و می‌گوید: «می توانم بگویم تقریبا همه دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند، در این طرح حضور دارند و به همه ما کمک می‌کنند. حوزه هنری، سپاه امام رضا (ع)، شهرداری مشهد و همه دستگاه‌های فرهنگی با ما در این رویداد همراه شده اند و این موضوع باعث شده است هم افزایی خوبی صورت بگیرد.» او می‌گوید در این رویداد از همه تشکل‌های فعال در این حوزه دعوت شده است: «مؤسسه کتاب رسان، مقر کتاب، مؤسسه شهیدنوری، مؤسسه کتاب پردازان و دیگردوستان هم دور میز جمع شدند و به اتفاق هم از همه تشکل‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دعوت کرده اند.

هدف رویداد «کتاب یار» استفاده از همه ظرفیت‌های موجود است. هدف دیگر این رویداد تربیت مروجان فرهنگی در شهر مشهد است که یک ضلع آن می‌تواند کتاب باشد، یک ضلع می‌تواند فیلم باشد، می‌تواند تئاتر، نوشت افزار یا بازی باشد. رویداد «کتاب یار» ضلعی از طرح بزرگ تری به نام «فرهنگ یار» است. ما می‌خواهیم مروجانی در شهر مشهد داشته باشیم که روحیه فرهنگی و کار فرهنگی را ترویج کنند. مرحله اول این کار هم رویداد «کتاب یار» است که به تازگی آغاز به کار کرده و فراخوان عمومی اش را منتشر کرده ایم.»

هر محله یک مروج

روحی تعداد ثبت نام کنندگان این دوره را ششصد نفر بیان می‌کند و می‌گوید: «ما دوماه پیش فراخوان عمومی را منتشر کردیم. گفتیم هرکسی به این حوزه علاقه‌مند است و می‌خواهد مروج کتاب باشد، ما آمادگی پذیرش آن‌ها را داریم. از این تعداد با گفتگو و مصاحبه و اظهارعلاقه مندی نزدیک دویست تا سیصد نفر به برنامه دعوت شدند. ما در این برنامه اول یک اردوی آموزشی یک روزه برگزار کردیم. بخش دیگر کار، برگزاری دوره رشد شش ماهه است و درنهایت دوره یک ساله را هم باید بگذراند.

در دوره یک روزه همه طرح‌ها بررسی شده است تا مشخص شود چه تشکل‌هایی می‌توانند در این حوزه اقدام عملیاتی داشته باشند و امکان تربیت مروج را دارند. مجموعه «مقر کتاب»، مجموعه «بوکسیزتو» و مجموعه «کتاب رسان» خودشان را برای علاقه‌مندان در کارگاه‌های مختلف معرفی کرده اند. حاضران و علاقه‌مندان پس از شنیدن طرح‌ها و صحبت‌های نمایندگان تشکل‌ها انتخاب می‌کنند که در ادامه مسیر با کدام تشکل فعالیت هایشان را ادامه بدهند.»

او هدف این رویداد را تربیت ۱۷۰ مروج کتاب برای ۱۷۰ نقطه شهر بیان می‌کند و می‌گوید: «درنهایت این دوره ما دوست داریم در هر محله یک نفر باشد که به تبلیغ و ترویج کتاب بپردازد. حتی مثلا در مجموعه مقر کتاب شخص بتواند در جمع‌های دخترانه حتی در جمع خانواده کتاب را معرفی کند و توضیح بدهد. برنامه در هر تشکل به سبکی است که شخص بتواند درنهایت کار عملیاتی انجام بدهد. مهم‌ترین مزیت این رویداد برای کتاب یاران مهارت افزایی، پشتیبانی‌های حرفه‌ای و شبکه شدن و امکان هم افزایی شرکت کنندگان است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->